Raqsning sehrli olami
Surxondaryo tarixi juda qadimgi asrlarga borib taqaladi. Bu zamin
qadimshunos olimlar tomonidan ibtidoiy odamzod makon topgan muqaddas joy
sifatida e'tirof etiladi.
Har bir xalq boy an’analar zaxiralariga ega. O'zbek xalqi ham bundan
mustosno emas. Xalq bag’rida asrlar davomida shakllangan raqs maktablari
talaygina. Eng avvalo raqsning o'zini tasvirlab oladigan bo'lsak, Raqs - arab
tilidan olingan bo'lib, o'yinga, raqsga tushuvchi, o'yin va o'yinga tushish
unga mos yozilgan musiqa. Raqqosaning garmonik harakati va holatlari, plastik
ifodaliligi, yuz imo-ishoralari va boshqa orqali obraz yaratishdan iborat
san'at turi.
Raqs - san'atning shunday turidirki, bunda raqsning garmonik tana harakati
va holatlari, plastik ifodviyligi va yuz imo-ishoralari, ritmi, temp,
kompozittsiya orqali obroz yaratish uning asosiy vositasidir. Insonning meqnat
jarayoni va borliqdan olgan emotsional tassuratlari bilan bog’liq holda yuzaga
kelgan.
Dastlab raqslar qo'shiq va so'zsiz pantamimik ko'rinishlarda paydo
bo'lganligi xaqida ko'pgina qo'lyozma va tarixiy manbalarda, shuningdek,
qoyatosh bitiklarida o'z ifodasini topgan. Keyinchalik kuy-qo'shiqlar, sahna
ko'rinishlarda, turli marosimlarda namoyon bo'lib, mustaqil san'at turiga
aylandi. Raqs asrlar davomida takomillashib, barqaror shakillarga ega bo'la
bordi. Raqqoslarning libosi raqs obrozlariga aniqlik bergan. Har bir xalqning
raqs an'analari, ijro uslubi, plastik tasviriy vositalari bo'lib, ular tarixiy,
ijtimoiy va geografik sharoitlari ta'sirida tarkib topib rivojlangan. Raqs xalq
bayramlari va marosimlarining tarkibiy qismidir. Ular bilan boqliq qolda
marosim o'yinlarini paydo bo'lishiga zamin yaratgan. Raqslar asta-sekin xalq
turmushining ba'zi jiqatlarini aks ettira boshlagan. Mahalliy raqslarda
ovchilik, chorvachilik, deqqonchilik va qunarmandlik bilan boqliq mavzular o'z
aksini topgan. Markaziy Osiyo, jumladan O'zbekiston hududida bundan 40 ming yil
avval yashagan insonlar toshlardan qurol yasab ov qila boshlaganlaridanoq o'z
his-hayajonlarini, ehtiroslarini, iztiroblarini chiroyli harakatlarda
ifodalashga harakat qilganlar. Ularning raqslari haqidagi dastlabki ma'lumotlarni
respublikamiz hududlarida joylashgan tog’ qoyatoshlarga chizib qoldirgan yuzdan
ortiq tasvirlar orqali bilishimiz mumkin. O'zbekiston hududida jumladan,
Sherobod tumanining Sarutsoy tog’-yonbaqrida topilgan turli tasvirlar,
qoyotoshlardagi tasviriy san'at yodgorliklari bu erda o'yin-raqsni juda
qadimdan shakllanganligiga guvohlik beradi.
Bundan III-II ming yil burun O'zbekistonning janubiy xududi Surxon vohasida
professonal raqs san'ati shakllana boshlanganligini anglash mumkin. Chunki bu
raqqoslarning qo'l, oyoq, tana harakatlaridagi keskin va aniq harakatlari
elimentlari bugungi o'zbek xalq raqslari harakatlari elimentlariga o'xshab
ketadi. Tepada qo'lida katta doira (do'l) ko'tarib turgan kishining tasviri
tasvirlangan. IV-VIII asrlarda kelib O'zbekistonning Samarqand, Buxoro,
Shahrisabz, Boysun va Toshkent kabi shaqarlaridan raqs ustalari Buyuk ipak
yo'llari bo'ylab Rim, Misr, qarb o'lkalarigacha, Sharqda Xitoy, Koreya va xatto
Yaponiyagacha borib o'z san'atlarini namoyish etganlar.
Surxondaryo viloyatida asosan Boysun tumani hududida “Laylak”, “qoplon” va
boshqa shu kabi hayvonlarga taqlid qilingan o'yinlar harakatlar keng tarqalgan.
IX-XII asr uyg’onish davrida raqs san'atida ham chinakam ko'tarilish yuz bergan
ko'pgina qadimgi raqslar tiklanib “Navro'z”, “Mehrjon” va “Sada ”kabi
bayramlarda turli xil raqsli harakatlar keng tarqalganligini ko'rishimiz
mumkin.
O’ziga xos Surxon raqslarini siz aynan 27-28 aprel kunlari Boysun
kengliklari bag’rida bo’lib o’tadigan BOYSUN BAHORI da ko’rishingiz mumkin.
Комментариев нет:
Отправить комментарий