Yoshlar – mamlakat taraqqiyotining hal qiluvchi kuchi
Azizning ota-onasi kechki tadbirga
taklif etilganliklari uchun unga ukasi va singlisiga qarab turishni, o’z
vaqtida ovqatlanishni kompyuter bilan band bo’lib, ukalariga e’tiborsiz
bo’lmaslikni qattiq tayinlab ketishdi.
Azizning singlisi hali 4 yoshga ham kirmagan. Ukasi esa 6 yosh.
Bolalar televizorda berilayotgan multfilmlarni tomosha qilib, “ertak-ertak”
o’ynashmoqchi bo’lishdi. Azizning singlisi, akasiga “men Oppog’oyim bo’laman,
ko’zimni yumib turaman, siz meni labimdan o’pib tiriltirasiz”, desa, akasi
“yo’q men maxluqman, sen Sohibjamolsan, meni labimdan o’pib tiriltirasan”, deb
bir-biri bilan janjallashib qoldilar… Ularning bu janjalini kuzatib turgan
Aziz, tezda borib televizorni o’chirdi. Ularga “hech qanaqa multfilm yo’q” deb
jahl qildi-yu, ammo ukalarini nima bilan band qilishni bilmay qoldi…
Inson uchun axborot – eng ta`sirchan
vositadir, chunki uning ongi bor. Mantiqiy isbot, qolaversa, axborot
yetkazishning eng oddiy usullari shu qadar katta kuchga egaki, unga hech kim,
hech narsani qarshi qo`yolmaydi. Insonning tabiati shunday yaratilganki, u
axborotni qabul qilmasdan, uni tushunishga harakat qilmasdan yasholmaydi. Har
bir odam ma`lumotni ko`radi, eshitadi, o`qiydi va, eng muhimi, doimo, uzluksiz
ravishda, kechayu-kunduz unga yetib boradigan axborotning ta`sirida yashaydi. «Axborot asri» deb nom olgan bugungi zamonda
insoniyatga eng katta xavfni «ommaviy madaniyat», uning axloqqa zid
tushunchalari keltirib chiqarmoqda. Chunki, har qanday axborot katta
auditoriyaga hech bir to'siqsiz, chegara bilmay yetib bormoqda. Natijada milliy
madaniyat va asriy qadriyatlarga zid bo'lgan, ularni toptaydigan qarashlarni
cheklash qiyin bo'lib qoldi. Xavfli tomoni shundaki, ma'naviyat kushandalari
to'satdan hujum qilmaydi, balki avvalo juda kichik detallar, voqealar orqali
yoshlarni o'ziga jalb etadi. Bu — joylarda yoshlarni missionerlik, ekstremizm
va odam savdosi kabi kishi kelajagiga rahna soluvchi illatlardan ogoh etish
borasidagi targ'ibot-tashviqot ishlarini yanada kuchaytirish lozimligini
anglatadi. Keyingi paytlarda «Ommaviy madaniyat» haqida, uning soyasida chetdan
kirib kelayotgan axloqsizlik, behayolik, zo'ravonlik, bir so'z bilan aytganda,
ma'naviy tubanliklar haqida ko'p gapirilmoqda, yozilmoqda. Bu yaxshi, albatta.
Kishini o'ylantiradigan masala — xo'sh, bu yo'lga kirishga o'sha yoshlarni nima
majbur qilayapti? Axir, hech kim o'z-o'zidan buzg'unchi, axloqsiz yoki
jinoyatchi bo'lib qolmaydi-ku?! Ma`lumki, so'nggi yillarda yoshlarning
ma`naviyati va dunyoqarashiga salbiy ta`sir ko'rsatadigan axborot psixologik
xurujlar va tahdidlarning soni tobora ortib bormoqda. Shu o’rinda nimaga aynan
yoshlarning ma’naviyatiga tahdid solmoqda degan savol tug’ilishi mumkin?
Negaki, birinchidan, yoshlar har qanday jamiyatda eng faol va ko'pchilikni
tashkil etuvchi qatlam sanaladi. Ikkinchidan, ular doimo yangilikka o'ch,
yon-atrofda sodir bo'layotgan voqea va hodisalarga katta qiziqish bildiradi.
Uchinchidan, ko'pchilik yoshlarda qat`iy fuqarolik pozitsiyasi shakllanib
ulgurmagan bo'ladi. To'rtinchidan, ko'p hollarda yoshlar o'zlari qabul
qilayotgan axborotlarning asl maqsadi nima ekanligini chuqur anglab yetmaydilar
va natijada axborotni qaysi manbadan olishlaridan qat`iy nazar uni birlamchi
hamda eng to'g'ri ma`lumot deya qabul qiladilar.
Yurtimizda
mustaqillik yillarida yosh avlodni yuksak insoniy fazilatlar ruhida
tarbiyalashga qaratilgan ko’plab badiiy filmlar, multifilmlar yaratildi. Ular, asosan, alloma
ajdodlarimiz hayoti, ilmiy faoliyati, fikriy-ma’rifiy merosini xalqimizga
yetkazib berishga, zamondoshlarimizning o’z Vatani, xalqi, insoniy
qadriyatlarini himoya qilishdagi ko’rsatgan qahramonliklarini yoritib berishga
bag’ishlangan. Ammo guruch kurmaksiz bo’lmaganidek, barcha kinofilmlar har doim
ham insonlarga ilm-ma’rifat tarqatish, yaxshi ishlarga undash, umuminsoniy
qadriyatlarni targ’ib etishga xizmat
qilmayapti. Bugungi kunda kino olami va ularning insonlar ongiga ta’siri
bisyor. Ammo “parda ortida” ular bilan bog’liq bo’lgan qator salbiy jihatlar
ham mavjud. Texnika taraqqiyotidan salbiy maqsadlarda foydalanadigan kimsalar
ham bor. Ular hali dunyoqarashi to’liq shakllanmagan bolalarning ongini
zaharlashga urinishadi. Masalan, ayrim multfilmlarning asosiy mazmuni yovuz
hislatga eng pastkash, xudbin odamning to’g’ri yo’lga qaytishi, mehribon odamga
aylanishi haqida bo’lsa-da, lekin tub ma’nosida bolada buzg’unchilik,
hayosizlik, yovuzlik qilishga osongina kirishib moyil bir qancha jihatlar
bo’lishi ko’zga tashlanadi. Yana shunaqangi filmlar borki, ularni ko’rgan bolalarda suitsidaga moyillik kuchayadi, ular
xayolparast bo’lib qoladilar. Yoshlar o‘rtasida
sog‘lom turmush tarzini qaror toptirishda ularni giyohvandlik, axloqsizlik,
chetdan kirib kelayotgan turli zararli ta’sirlardan, “ommaviy madaniyat”ning
tahdid va xatarlaridan asrash masalalari – doimiy e’tiborda. Chunki hozirgi
murakkab zamonda milliy qadriyatlarimizga yot g‘oyalar, yoshlarimizning ongi va
qalbini egallashga qaratilgan g‘arazli xurujlar, missionerlik kabi oqimlar
tobora kuchayib borayotgani barchamizni yanada hushyor va ogoh bo‘lishga
undamoqda. Mashhur rus yozuvchisi Lev
Tolstoy ta’kidlaganidek: “Har qanday narsaga har tomonlama nazar sol –
foydasini ham, zararini ham ko’r”.
Hayotimizga ilg’or qadamlar bilan
kirib kelgan internet va undan foydalanish, eng so’nggi chet el filmlari,
multfimlarini tomosha qilish, dunyo musiqasi yangiliklaridan xabardor bo’lish
bizni zamon bilan hamqadam yurishimizda muhimdir. Ammo ulardagi milliy
mentalitetimizga zid, xalqimizning axloq mezonlariga to’g’ri kelmaydigan
jihatlar kishini mulohazaga undaydi. Nafaqat xorijiy, balki o’zimizda
ishlanayotgan multfilmlarning barchasi ham bolalarga biz istagan ma’naviy
ozuqani bera olmayapti. Go’yo ularning ayrimlari farzandlarimizni tezroq
ulg’aytirib qo’yishga xizmat qilayotgandek nazarimda. Yaqinda telekanallarning
birida berilgan bir multfimdagi ayrim lavhalar, qahramonlarning gap-so’zlari
kattalari uchundek. “Yorginam qayerdasiz” Sizni sog’indim!” degan xitobi, ikki
yosh uchrashganda esa ularning bir-birini quchishi kabi sahnalar bolalarga nima
beradi? Bu kabi lavhalarni ko’rgan farzandlar katta hayotga erta kirib
qolmaydimi? Qani, bu yerda xalqimizga xos tarbiya, hayo? Axir multfilm kichkintoylar
bop, ularning bolalarcha idroki uchun mo’ljallanishi kerak emasmi? Xo’rozqand
chet elniki desa, yotvolib yalaydiganlar toifasidagi ayrim kishilarning xorij
mulrfilmlarining ko’r-ko’rona targ’ib etishidan qanday ma’no uqish mumkin?
Muxtasar qilib aytganda, farzand tarbiyasida
ular tomosha qilayotgan multfilmlarning o’rni nihoyatda katta. Shu bois, ushbu
masalaga jiddiy e’tibor qaratish har bir ota-onaning asosiy vazifasi bo’lishi
kerak. Bugun bolajonlarning televizor qarshisiga muhrlanib ko’rayotgan
multfilmlarni saralab ko’rsatishimiz shart. Axir farzand tarbiyasiga hammamiz
birdek mas’ulmiz.
Abdurazoqova Umida
Termiz shahar 11-umumiy o’rta ta’lim maktabi 11-sinf
o’quvchisi
Комментариев нет:
Отправить комментарий