Inson huquqlari oliy qadriyat
Istiqlol yillarida yurtimizda amalga
oshirilayotgan keng ko‘lamli islohotlar asosida inson huquqlari, erkinligi va qonuniy
manfaatlarini har tomonlama ta’minlashga asosiy e’tibor qaratildi. Shu asosda
O‘zbekiston inson huquqlari bo‘yicha yetmishdan ortiq xalqaro hujjatga
qo‘shildi, inson huquqlari va erkinligiga rioya etish hamda himoya qilish
borasida zarur tashkiliy-huquqiy sharoit va kafolatlarni yaratish majburiyatini
o‘z zimmasiga oldi.
Xorijiy ekspertlar O‘zbekistonda shaxs huquqlari va
erkinligini himoya qilishning qator yo‘nalishlari bo‘yicha dunyoning aksariyat
davlatlariga namuna bo‘layotganini alohida ta’kidlashmoqda. Masalan,
2008-yilning yanvaridan boshlab mamlakatimizda o‘lim jazosining bekor qilingani
xalqaro hamjamiyatning keng e’tirofiga sazovor bo‘ldi. Bugungi kunda
O‘zbekistonda inson huquqlarini himoya qilish borasida sakkizta
konstitutsiyaviy qonun, 15 kodeks va 600 dan ziyod qonun qo‘llanilmoqda.
Masalan, “Mualliflik huquqi va turdosh huquqlar to‘g‘risida”, “Hakamlik sudlari
to‘g‘risida”, “Homiylik to‘g‘risida”, “Bola huquqlarining kafolatlari
to‘g‘risida”, O‘zbekiston Respublikasida nogironlarni ijtimoiy himoya qilish
to‘g‘risida” (yangi tahriri), “Odam savdosiga qarshi kurashish to‘g‘risida”gi
va boshqa qonunlar qabul qilindi. Bu
qonunlar asosida yurtimizda aholi tinch va farovon umr kechirmoqda. Qay tamonga
nazar tashlamang obod yurtda himoyada yashayotgan insonlar yuzida shukronalik
ko’rasiz.
Ayniqsa
O‘zbekiston Respublikasi Oliy Majlisining Inson huquqlari bo‘yicha vakili
(Ombudsman), Inson huquqlari bo‘yicha Milliy markazi, O‘zbekiston Respublikasi
Prezidenti huzuridagi Amaldagi qonun hujjatlari monitoringi instituti va inson
huquqlari bo‘yicha samarali faoliyat ko‘rsatayotgan boshqa milliy institutlar
tizimining tashkil etilgani O‘zbekistonni demokratik rivojlantirishda muhim
omil bo‘lmoqda. Ular jamiyatimizda qonun ustuvorligi tamoyiliga amal qilish,
fuqarolarning shaxsiy, siyosiy, iqtisodiy, ijtimoiy va madaniy huquqlarini
qonunga muvofiq himoya qilishda yordam bermoqda hamda shu maqsadda mamlakatimiz
davlat tuzilmalari, nodavlat notijorat tashkilotlari, xalqaro va mintaqaviy
tashkilotlar bilan o‘zaro hamkorlik qilmoqda.
Internetda
o’qib qoldim, Daniyaning inson huquqlari bo‘yicha institutining katta
maslahatchisi Pol Daltonning so‘zlariga ko‘ra, O‘zbekiston va Yevropa
mamlakatlarida, shu jumladan, Daniyada inson huquqlarini ta’minlash tizimlari
o‘rtasida juda katta farq mavjud, deb o‘ylaydiganlar hamon bor. Biroq, bunday
emas. “Darhaqiqat, farq bor, – deydi u. – Ammo, bu avvalo shundan iboratki,
Daniya bir necha yuz yil ilgari mustaqillikka erishib, o‘z Konstitutsiyasini
1863 yilda qabul qilgan va bu mamlakatda inson huquqlarini himoya qilish
tizimini yaratishda asos bo‘lgan. O‘zbekiston mustaqillikka erishganiga esa
atigi 20 yil bo‘ldi. Lekin shunga qaramay, o‘tgan qisqa vaqt ichida qanday
ulkan ishlar amalga oshirilganini ko‘rib turibmiz. Bugungi kunda O‘zbekiston va
Daniyada parlament tuzilmasi va inson huquqlari bo‘yicha milliy institutlar
faoliyati ko‘p jihatdan bir-biriga o‘xshash. Eng muhimi – mamlakatingizda ushbu
institutlar mustaqilligini ta’minlash, davlat organlari hamda nodavlat
muassasalarning inson huquqlariga rioya qilishi ustidan monitoringni amalga
oshirishi uchun samarali choralar ko‘rilmoqda. O‘zbekistonning bu boradagi
katta tajribasi va Prezident Islom Karimov tomonidan ilgari surilgan yangi
tashabbuslar ahamiyati nihoyatda muhim” degandi.
Ushbu so’zlarni o’qiganimga oradan besh yil o’tibdiku hali hanuz esimda.
Nega dersiz? Darhaqiqat yurtimiz qisqa
muddatda barcha jabxada jumladan qonun ustuvorligida ham yuqori
ko’rsatkichlarga erishdi. Bugun shu zaminda yashayorgan har bir inson borki
faxr ila shu mamlakatda yashayotganligidan baxtiyor.
Mastura
XAMROYEVA
Комментариев нет:
Отправить комментарий